Verificering af kundeanmeldelser | Pixums foranstaltninger
Mhp. implementering af en række regler i Europa-Parmentets og Rådets direktiv (EU) 2019/2161 om bedre håndhævelse og modernisering af EU-reglerne om forbrugerbeskyttelse vedtog Folketinget d. 25. november 2021 et lovforslag om en række ændringer af markedsføringsloven. Derfor skal alle virksomheder, som offentliggører kundeanmeldelser af produkter, siden d. 28. maj 2022 – på en klar og overskuelig måde – oplyse, hvorvidt og i så fald hvordan de har sikret, at de offentliggjorte anmeldelser stammer fra forbrugere, som faktisk har anvendt eller købt produkterne.
Allerede før lovændringerne iværksatte Pixum diverse tiltag for at sikre, at alle offentliggjorte kundeanmeldelser stammer fra rigtige Pixum-kunder.
Verificering af kundeanmeldelsernes ægthed
Pixum opfordrer udelukkende kunder, der faktisk har designet og købt et eller flere Pixum-produkter, til at afgive en produktanmeldelse. Opfordringen foregår på den måde, at kunden modtager en standardiseret anmeldelsesinvitation per mail til den adresse, kunden oplyste ifm. bestillingen. Herudover sendes ingen anmeldelsesinvitationer. For at sikre anmeldelsernes ægthed og legimitet, er det ikke muligt at afgive anmeldelserne anonymt. Det er til enhver tid muligt at kontrollere anmeldelsens ægthed vha. den e-mailadresse, der blev brugt ifm. købet.
Alle kunder bliver opfordret til at afgive en anmeldelse inden for 7 dage efter deres bestilling ved Pixum. Inden for en periode på 90 dage følger så en anmeldesinvitation én gang – uafhængigt af, om kunden i perioden har afgivet flere bestillinger ved Pixum.
Hvis eksterne tjenesteudbydere, såsom Trustpilot, opfordrer en kunde til at afgive en anmeldelse af Pixum som onlineshop, ligger bevisbyrden for anmeldelsens ægthed ved tjenesteudbyderen. Også denne har pligt til at sikre, at enhver anmeldelse rent faktisk er ægte. Hverken Pixum eller Pixums tjenesteudbydere, såsom Trustpilot, tilbyder ingen rabatter, særaftaler, prisnedslag eller lignende til gengæld for positive anmeldelser eller for tiltagetrækningen af negative anmeldelser.
Beregning af samlet karakter på baggrund af stjernebedømmelser
Enhver faktisk erfaring med et køb af fotoprodukter fra Pixum kan bedømmes med op til 5 stjerner. Ud fra alle afgivne anmeldelser beregnes så et gennemsnitligt antal stjerner (karakter). Desuden kan kunderne knytte en kommentar til deres afgivne karakter.
Karaktererne defineres således:
5 stjerner: Meget godt
4 stjerner: Godt
3 stjerner: Tilfredsstillende
2 stjerner: Utilfredsstillende
1 stjerner: Dårligt
Når en kunde har afgivet en produktanmeldelse, vil anmeldelsen blive offentliggjort under produktanmeldelserne af det enkelte produkt eller den enkelte produktgruppe på Pixums hjemmeside. Desuden offentliggører Pixum kundens fornavn, stjernebedømmelse samt evt. kommentar og anmeldelsesdatoen.
Ingen personfølsomme data, såsom efternavn, offentliggøres. Skulle der, trods de ovenfor nævnte tiltag, opstå mistanke om, at en anmeldelse er afgivet på et falsk grundlag, vil et bevis for legitimiteten blive krævet og efterfølgende kontrolleret. Kan anmeldelsens legitimitet ikke bevises, bliver anmeldelsen fjernet med øjeblikkelig og permanent virkning.